Altınbeşik Mağarası 2016 senesindeki çalışmanın güncesi

Altınbeşik Güncesi 2016-08-23 Ekim.

Katılımcılar: Geo Speleos :

Ali Hakan EĞİLMEZ TAKTAK

Tarık Turgay GÖNÜLALAN

Cumartesi 08.10.2016:

13.00 Ekip Buluştu,15.00 Altınbeşik Mağara önüne gelindi.15.15 sorumlu koordinatör çağrıldı.17.00 Koordinatör geldi. Gerekli konuşmalar yapıldı. Antalya'da sergi yapılması istendi. Gino'dan foto istediler. Genel durum olumlu. 17.00-20.00 genel kamp düzenlemesi yapıldı. 19.00-22.00 arası 3 kişilik Çek ekip, ilk 40 metreyi döşemek üzere Obruk malzemelerinden ip ve döşeme malzemeleri ile çalışmaya başladılar. 22.30 tüm ekip yattı.

Pazar 09.10.2016:

07.00 kalktan sonra, plan hakkında toplantı ve bilgilendirme yapıldı.09.00-13.30 dalış malzemeleri ve kamp malzemeleri hazırlanması sürdü. 17.00 Gino ve 3 kişilik Çek ekip, göllere bırakılacak botları döşemek üzere giriş yaptılar.13.30-20.00 kalan 7 kişi, Ben dahil olmak üzere toplam 32 çanta ve 7x2l tüpü1.ci sifona kadar taşıdık. 20.30yemek dinlenme ve yatış.

Pazartesi 10.10.2016:

10.30 mağara girişi başladı.12.00 ilk 4 kişi ,1ci sifonu geçerek, telefon hattı ve beraberindeki 5 çantayı geçirdiler.Piciska yarısifon/göldeki duruma göre çalışmaya devam kararı verildi.Sifon geçişi esnasında bazı çantaların hafif su aldığı gözlendi. Diğer çantaların geçirilmesi bir sonraki güne bırakıldı(sebep bir kuru çantadaki delik yüzünden su almış)Diğer çantaların geçirilmesi bir sonraki güne bırakıldı. Akabinde dalacak ve çanta geçirecek bir çek dönüşe geçti. Piciska sump için geçen sene içeride bırakılan bot hazır edildi. Piciska sump sonrasındaki 40 metrelik duvar çıkışının döşemesi düzeltildi, ekipman çekme hattı döşendi.Hakan 1.ci sifonun üstündeki bölgeden karot örneği aldı.Birkaç noktadan karot alımı başarısız oldu. Su seviyesine yakın noktadan karot alırken çamur içinde durmuyor. Dönüş yolunda 4ci göl yakınlarında Gino yeni bir kol buldu. Bu kolda ölçüm yapıldı.Yeni bir yönlenme tespit edildi. Bu noktada kalın bir çamur tabakasına rastlandı. Bu noktada karot ve çamur örneği alındı. 18.00 mağaradan çıkış yapıldı(Gino ve Hakan)20.00 ekibib geri kalanı çıkış yaptı.

Salı 11.10.2016:

08.00-12.00 dinlenme yapıldı.11.30-18.30 hakan, Gino ve yerüstü telsiz operatörü olan iki çek ile mağaranın izdüşümü bittiği son noktayı tespit etmek üzere, arazi üzerinde 14km yürüyüş yaparak noktayı tespit etti. Yüzey ekibinin işinin uzaması nedeni ile, 13.00 gibi mağaraya girecek ekipte olan hakan yetişemedi. Dinlenen çek ekip, yatağı kurumuş olan Manavgat Çayı üzerinde keşif yaptı. Olası bir noktayı tespit etti. 19.00 da kampa dönen yüzey ekibi ve 18.00 de kampa dönen Manavgat ekibi , mağaraya giriş yapmadı 20.00 dinlenmeye geçildi

Çarşamba 12.10.2016:

09.00 herkes mağaraya girdi, hakan Ondra ve kladivo önce hareket edip sifon önüne ulaştık, sifon içinde 4 çanta ile geçerek, 16.00'da bivak alanına ulaşarak fazla çantaları bıraktık. Bivak noktasını lake of chance sifonuna yakın bir yere taşımak ayrıca yapılacak olan dalışlar için, tekrar hareket ettik, uygun bir nokta tespit edemedik, dalış malzemelerini son noktaya bırakarak bivak noktasına geri dönüp istirahate çekildik. Diğer ekip Gabo,Kırtec ve diğer çek 5 saat sonra geldi. Ortam çadır kurmadan kalınacak durumda idi. Tulum içinde rahat ettik. Aluminyom folyolar çok işe yaradı. Özellikle ıslanılma durumunda vücudun içine sararak çok sıcak bir ortam yaratılıyor, otururken üstüne sarılarak soğuktan koruyor. Toplam 4 uyku tulumu olduğu için dönüşümlü kullandık. Biz uyurken onlar dinlenip yemek yediler.

Perşembe 13.10.2016:

04.00 Hakan, Ondra ve kladivo lake of chance sifonuna dalış için dalış malzemeleri ile harekete geçti. Kamptan sifon önüne çantalı 1 saat'lik sürede ulaştık. sifon başında hazırlıklara başladık. Önce Ondra sifonu geçip, ip hattı ve telefon hattını geçirdi. Sifon geçişi 10 metre bile olsa toplam gölün uzunluğu 60 metre civarında kalan kısmı ipi çekerek ve yüzerek geçmek gerekiyor. Malzeme taşıma çantasında az yer olduğundan paletsiz olarak ilk geçişleri yaptık. Su 11 derece idi. Malzeme çantalarındaki yer darlığından dolayı ben rus tipi üzerinde hava doldurma ve boşaltma valfi olmayan kuru elbiseyi kullandım. Elbise çok ince olduğundan normalde dış tulum üzerine giyiliyor. Dış tulum ıslanmasın diye içme giydim. Sifonun tavan kısmı çok keskin kayalardan oluşmakta idi. Ayrıca başlık ve eldiven koymayı unuttuğum için dalışı başlıksız ve eldivensiz yaptım. Üzerimizde harnes(tüpü taşıyıcı aksam) olmadığından ip keserek hogartian tipinde gecici harness yaptık. 2litre celik tüp toplam 200 bar yani 600 litre hava ile geçişleri planladık. Geçerken ben ve klavido birer çanta'yı sifon arkasına geçirdik. Bu çantalarda yiyecek, telsiz dinleme cihazları, alü folyo vardı. 11.00 de sifon geçişini yaptık. Toplamda 40 bar hava kullandık, sifon geçişi esnasında benim elbisede biriken havayı dışarı tahliye edemediğimden çantaya ekstra ağırlık koymama rağmen elbise beni sifon geçişinde tavana sıkıştırdı. Elbiseye zarar gelmemesi için(yoksa su girip ıslanma riski var) tavanda ters dönüp avuda kalkıp, ipi çekerek tavanı ters bir biçimde yürüyerek geçtim.Bu şekilde geçme amacım yukarı gitmek isteyen havanın ayaklarımda toplanması ve beni tavana ittirmesi idi. Ayaklarımda mağara çizmesi olduğundan, sifonun nispeten geniş ve kısa olmasından dolayı çok zorlanmadan geçtim. Tabi bu arada üzerimde bulunan tüp ve çanta' ağırlığı beni aşağı çektiğinden sınırlı bir yüzerlilik ile durum gerçekleşti. Regulatör'den bu şekilde hava alması biraz zor olmasına rağmen, pratikte tek yapabileceğim durum bu idi. 09.00 gibi yüzey haberleşmesi için gerekli olan aküler, antenler ve telsiz aparatlarını mağara içinde uygun bir noktada kurduk.12.00 de daha önce planlanan transmitter/telsiz bağlantısını için beklemeye başladık. Ancak yukarı ile bağlantı kurulamadı. Bir sonraki bağlantı saat 14.00 ve 16.00'da olacağından aradaki zamanda Ondra ve Klavido, geçen seneden mağaranın en son bırakılan noktasını kontrol etmek için harekete geçti. Ben biraz üşümüş olduğumdan alu folyaya sarılarak dinlenmeyi tercih ettim. 14.00 gibi geldiklerinde, geçen seneden bırakılan ve tırmanılması riskli bulunan çarşak ve çamur zeminli duvarın tırmanıldığını, tavan noktasını seçebildiklerini, akabinde devam ettiklerinde yeni bir sifon/göl ile karşılaştıklarını söyledi. Heyecan dolu bu andan sonra artık planlamada başka noktaları düşünmeye başladık. 16.00 da olması gereken bağlantı zamanını beklerken, bulunduğumuz noktada ve civarında belki olur diye bakındığım değişik canlı türlerini aramak için zemini kontrol etmeye başladım. Bir adet solucana benzeyen sürüngen görüp bunu 4 farklı noktada tespit edip video ve fotoğrafını çektim. Ayrıca renkli bir böcek türünü 2 farklı noktada tespit edip foto ve videosunu çektim. 16.00'daki iletişim çabası da sonuçsuz kaldı. 18.00 de toparlanmış bir şekilde sifonu tekrar gerisin geri geçerek, kampa ulaştık. Kampta yapılan durum değerlendirmesinden sonra, 1ci sifondan ilave dalış malzemeleri getirmek ve son durumu haber vermek için, Gabo, Krtec ve diğer çek kamptan ayrılarak geri döndüler. Biz 3 kişi dinlenmeye ve uyumaya başladık. ertesi gün 2 kişi ben ve Ondrej tekrar Lake of chance sifonunu geçerek, yeni galerinin ölçümü, riskli bölgenin döşemesinin yapılması, son tespit edilen sifona dalış yapmak için gerekli olan dalış malzemesini geçirmek üzere planı oluşturduk. Ayrıca Sabahtan Kampa ulaşan Öğretim görevlisi jeolog 4 kişi, göl kıyısından karot ölçümü aldılar.

Cuma 14.10.2016:

Tüplerin gelmesi 12.00!yi buldu.Daha sonra sifon arkasına kimin geçeceği konuşuldu.Gabo ve Klavido yorgun olduklarından, Ondra ve Hakan planlanan işleri yapmak üzere 16.00 da yeni gelen tüpler ve birer çanta ile kamp noktasından Lake of Chance sifonu'na doğru harekete geçtik. 17.00 de sifon önünde hazırlanmaya başladık. Ondra'nın kuru elbisesi bir önceki günde fermuarından su almasından dolayı diğer kuru elbiseyi kullanmak durumunda kaldı. Dalış kısmına geçtiğimizde, bu sefer palet, eldiven ve başlık var idi. Nispeten daha rahat bir geçiş oldu. Benim kuru elbisenin hava boşaltamama durumundan dolayı taşıdığım çantaya ek olarak, sifon önünde bıraktığımız diğer tüpleri de ağırlık olarak üzerime aldım. Batma kısmında sorun olmadı. Sifonu geçtikten sonra.Ölçüm işi ile başladık. Ölçüm cihazı olan Leica pil azlığından dolayı lazer metresi çalışmadı. Bizde uzunluk ölçümünü dalışta sifon geçmek üzere kullanılan dalış makarası üzerinden yaptık(her metresinde numara vardı)Leicanın açı göstergesi çalışmakta idi, buradan klinoyu, dalış pusulasından pusula ölçümünü yaptık. Geçen sene bırakılan son noktayı bilmediğimizden(ölçüm way point) en baştan sifonun geçildikten sonraki bölümünden ölçüme başladık.2 saat süren bir çalışmadan sonra yeni keşfedilen sifon önüne kadar ölçümü tamamladık. Yeni kesfedilen galerinin toplam uzunluğu 400 metre tabvan yüksekliği 100 metre olarak tespit ettik.  Bu esnada riskli bölgeyi döşeme yapmadan geçtik, dönüşte döşeme kısmını 2 bolt çakarak 20 metre ip açarak hazır hale getirdik. Geçici kamp yerine ulaşıp yemek ve sıcak bir şeyler yedikten sonra, 22.00 de lake of chance sifonundaki telefon hattı ile, Gabo'ya son durumumuzu rapor ettik. Bir sonraki görüşmemizi ertesi gün saat 04.00 olarak teyit ettik. yemek ve uyuma faslından sonra 24.00' te son sifona dalış için, gecici kamp yerinden tırmanışa başladık. uyuma esnasında alu folyalara bolca sarındık, içimize özellikle karın bölgesine ayrı bir alu folyo sardık.

Cumartesi 15.10.2016:

01.30 gibi sifon önüne ulaştık.  Çantalar ve tüpler ile tırmanışın son 20 metresinde bulunan riskli alanı geçerken, daha önce döşediğimiz iplerin çok büyük faydasını gördük. Çok yavaş ve emin hareketler ile tırmandık, üzerimizdeki yük ile en ufak bir kayma durumunda dengemizi kaybedip yuvarlanma riski vardı. 02.00 de Ondra konuştuğumuz plana göre 15 dakikalık bir dalış yaptı. Bu dalışın sonucunda 15 metre derinliğe ulaşıp 100 metre makara açtı. Sifon bu hali ile devam etmekte idi. Bir sonraki sene bu sifona dalış için ayrı bir planlama yapma gereği ortaya çıktı. Dalış sonrası toparlanmadan sonra dikkatli bir şekilde yola çıkıp 03.30 da sifon önüne ulaştık.İçeride kalan telsiz aparatları, aküler, yiyecek ve ocak malzemelerini çantalayarak, adam başı 2 çanta ve tüpler ile Lake of Chance sifonu geri geçtik Ana ip hattını ve telefon hattını sabit bıraktık. Ana ip hattını bolt ile sabitledik. Geçtikten sonra 04.00 haberleşmesine gelen Krtec ve klavido'nunda yardımı ile orda bulunan tüp ekipmanı 5 çanta içerisine doldurarak ana kampa geri saat 06.00'da ulaştık ve dinlenmeye geçtik. Saat 16.00'ya kadar uyuduktan sonra, arada kalan zamanda diğer ekip 1ci ve 2ci sifon arasında tespit edilen noktadan tekrar yüzey ile haberleşmeyi denediler, başarısız oldular. 16.00 dan sonra ana kampı toplayıp, piçiska üzerindeki duvardan malzemeleri geri indirip, botu söndürüp yüksek bir noktaya koyduktan sonra tüm malzemeyi 1ci sifonun başına getirdik. Ana kampta bir sonraki sene için yiyecek ve ocak malzemelerini bıraktık. Bir önceki seneden kamp alanının yukarısında tuvalet olark kullandığımız noktada dışkıların üzerine bırakılan tuvalet kağıdının mantarlaşması sonucu, uzun teller oluşturarak uzadığını tespit ettik, fotoğrafladık. Sifon önünde hazırlanma yaparken Gabo kuru elbise fermuarının bozulduğunu söyledi, Ben bir çanta ile geri geçişi yaptım, peşimden ondra geldi, diğer 2 çek daha önceden sifonu geçmişlerdi. Ondra onların bir kuru elbisesini geri geçirerek, Gabo'ya verdi, Gabo'da sifonu geri geçtikten sonra, 21.00 de çantasız olarak geri dönüşe geçtik, 23.55'de dışarıya muhteşem bir dolunay eşliğinde çıktık.

Pazar 16.10.2016:

Dinlenme ve telefon haberleşmelerinden sonra, 6 Çek Kurumuş olan Manavgat Çayını yürüyerek geçerek 21.00 civarında geri döndüler. Hakan, Gino ve Turgay alışveriş ve telefon işlerini hallettikten sonra, 3 mağara ihbarı(Ürünlü Zeki)

Pazartesi 17.10.2016:

Birinci Sifonda bırakılan malzemelerin çıkartılmasına 10.00'da başlandı. 17.00'ye kadar süren malzeme çıkartma işlemi bittiğinde, göllerdeki botlar ve ilk 40 metrelik duvarın döşemesi içeride kaldı.

Salı 18.10.2016:

Ondra, Hakan ve 2 kişi, botları ve son hattı toplamak için içeri girdi.Geceden başlayan yağmur, mağara içerisinde su seviyesini değiştirecek mi? Görme fırsatımız olacak. Ancak çok yoğun bir yağış olmadı. Malzeme komple çıkarıldı. Turgay ve Hakan Göl kenarından Karot aldı. Akşam yapılan toplantıda ertesi gün alınan 4 ihbara bakmak üzere herkesin araziye çıkmasına karar verildi.

Çarşamba 19.10.2016:

Alınan ihbarları değerlendirmek üzere 09.30 yola çıkıldı.Ürünlü'deki Zeki ve mağaraları bilen Mehmet Ali ile Manavgat yolu üzerinde 15km lik ara stabilize yoldan , daha önce haritasını yaptığımız Muharrem mağarasının yakınındaki yoldan devam ederek. yukarı irtifaya çıktık. Tüm ekip hakanın kamyonetinin kasasında yol aldıktan sonra, ormanlık arazide 1,5km devam ederek, yüksek bir tepenin üzerindeki 'Düdenli Bagıt' mağarasına ulaştık. 1080 metre irtifa, 37.01910n, 31.56357e koordinatlarındaki mağara toplam 65 metre derinlikte ilk dikeyi 50 metre olarak tespit edildi.akabinde grup ikiye bölünerek bir grup İbradı'daki su çeken ve içi malzeme ile dolu olan düden'e, diğer grup, 6km uzaklıkta içinden kuzgun çıkan mağarayı bulmak üzere, zorlu arazide yola çıktı, uzun bir aramadan sonra Mehmet Ali mağarayı bulamadı ama kardeşi yeri tam bildiğinden daha sonra bakılmak üzere seneye bırakıldı. bu esnada arazide yürürken bir yaban domuzu, vahşi yılkı atları, Altınbeşik önünde sabahları geyikler gördük. İbradı'daki mağara perşembe günü çalışılmak üzere planlandı.

Perşembe 20.10.2016:

Turgay ve Gino saat 16.00 da kamptan ayrıldı. İbradı'daki mağara moloz açısından yoğun kazı yapılması gerekiyor, Manavgat çayı yatağı üzerinde tespit edilen mağara 100 metre giderek sifon ile sonlandı. Nesvik sifonu yönünde gittiği gözlemlendi. Handos mağarasına bakıldı, girişteki sifonun su pompası ile boşaltılabileceği konuşuldu. Altınbeşik mağarasının son noktasında 100 metrelik tavanı ölçmek için getirilen helyum tupu ve balonlar mağara tavanın ölçüm sonunda tespit edilmesinden sonra, uçuna kamera bağlayarak dışarıda balıkçı oltasına bağlayarak balon üzerinde kamera uçurarak çekim yaptık.

Cuma 21.10.2016:

saat 09.30-10.00 arası herkes Altınbeşik mağarasını terk etti, 23.00 civarında istanbul ofise ulaşarak operasyonu sonlandırdım.

Kalan İhbarlar, Ürünlüde köy içindeki delik. Bulamadığımız kuzgun çıkan mağara,

Yapılacak işler: Eskizleri çizilen haritaların tamamlanması, bakanlık logosunun eklenmesi. Kemal Gökhan türe göl isminin düzeltilmesi. Son sifona bir türk bir çek speleog ismi verilmesi bizden  Aygen, çek? Bulunan canlıların tür tespiti, dışkı üzerindeki mantarlaşma sebepleri, karot ölçümlerinden çıkan sonuç, Hidrojeolojik açıdan bir makale çalışması, Genel sonuç raporu.

Günce: Ali Hakan EĞİLMEZ

Bize Ulaşın

Sosyal Medyada Biz

Bizi Takip Etmeyi Unutmayın !

İletişim

Email : hakan[et]divebubbleclub.com

Telefon : 0212 264 57 74

Adres :

İstinye mahallesi, Koru Caddesi No 4/2 Sarıyer İstanbul pk. 34460.